Rio de Janeiro en Iguazu

12 april 2013 - Iguazú, Argentinië

Oi! De aankomst in Rio was niet zo top. Ik was wat ziekig (bij mij standaard m´n maag / darmen) van het eiland afgekomen en omdat ik een lange busreis voor de boeg had, had ik niks meer gegeten uit voorzorg. In Rio was het echt warm, maar in de bus is het altijd koud dus ik had een lange broek en mn warme schoenen aan. Op de busterminal was er niemand bij de toeristen info en bij andere balies spraken ze alleen maar Portugees. Er stonden wel 80 taxichauffeurs, maar na de vele preken die ik in Buenos Aires altijd kreeg om alleen bepaalde taxi´s te nemen zag ik het niet zo zitten er 1 uit te pikken. Dus ik stond wat ellendig om me heen te kijken, toen er iemand vroeg ben je verdwaald. Nou ja verdwaald, ik had eigenlijk nog geen stap verzet maar dat is ook lastig als je niet weet wat je moet. De jongen bracht me gelukkig naar een bus die naar Ipanema ging, de wijk waar ik heen moest. In de bussen (stadsbussen) in Brazilie werken ze met een heel leuk systeem; een draaiend hekje waar iemand bij zit bij wie je een kaartje moet kopen. Leuk bedacht allemaal, maar hier pas je met een backpack dus niet doorheen. Als je heel dik bent trouwens ook niet en voor die mensen (ook bejaarden enz) zijn er normaal een paar plaatsen voorin de bus, de paar keer dat ik met backpack in die bussen ging vroeg ik of ik voorin mocht zitten en dat was meestal geen probleem. In Rio echter zat een naar wijf op haar stoeltje bij het bewuste hekje en er waren geen plekken voorin de bus. Ik was allang blij dat ik een bus had om ergens naartoe te gaan en vloog met backpack en al door het hekje, naja dat past dus niet, snapte ik ook wel maar ik had de kracht er niet voor om die tas over het hek te hijsen. Dat mens schreeuwen, ik boos kijken, mens nog meer schreeuwen, ik terug schelden in het Nederlands. Ik snap ook wel dat het zo niet gaat, maar ik krijg dat ding er nu even niet overheen met m´n zwakke gestel. Ik weet nog steeds niet hoe het uiteindelijk is gegaan, maar met duw- en trekwerk van beide kanten kwam ik er doorheen. Maar goed, natuurlijk geen idee waar ik was en waar ik eruit moest, dus na een kwartier maar met een valse glimlach naar dezelfde dame om een adres te laten zien. Ze schreeuwde keurig toen ik eruit moest en ik was inderdaad in de buurt van mijn straat, helaas op nummer 800 nog wat en ik moest naar 100 nog wat. Bloed zweet en tranen dus voor ik bij m´n hostel was, maar daarna was Rio fantastisch! Ik had het adres van m´n Duitse vrienden en ik zat in een ander hostel, maar in dezelfde steeg als hun. Daar zaten heel veel hostels, de ene nog beroerder dan de ander maar iedereen was blij dat ze voor een betaalbare prijs in de beste buurt (Ipanema) van de stad zaten. Het was echt een veilige buurt, overal politie en bewaking. Ik ben er een week gebleven, sugarloaf mountain, christus op de berg, centrum en lapa met de beroemde trap met een couchsurfing tour en een Favela tour gedaan. Afwisselend met het strand vond ik het echt een super stad! Zo nu en dan met m´n Duitse vrienden en onze nieuwe Franse en Argentijnse vrienden dingen gedaan, een dag met een Nederlander op pad en ´s avonds in de steeg biertjes drinken met andere mensen van de hostels. Leuk vakantie adres zou ik zeggen. De stad is ook best veilig, misschien omdat het WK en de olympische spelen eraan komen dat ze er zo mee bezig zijn. Zelfs de favela´s (de arme buitenwijken gebouwd op de bergen rondom de stad) zijn redelijk toegankelijk geworden. Tenminste volgens onze uber positieve gids van de favela tour. Ze zijn 4 jaar geleden begonnen met het "bevrijden" van de favela´s van de drugsbendes die tot die tijd de macht daar hadden. Ik betwijfel of het voor alle favela´s geldt, maar die waar wij waren liep inderdaad overal gewapende politie ipv gewapende kids zoals ik bijvoorbeeld van Nina hoorde hoe het een paar jaar geleden was.

Hierna ging ik naar de watervallen in Iguazu, zo´n 25 uur in de bus geloof ik. Ik ben eerst een dag naar de Braziliaanse kant geweest met wat mensen uit het hostel. Echt indrukwekkend, vooral The Devils Throat, de grootste waterval van de 200 nog wat. Ik had die nacht aan de Braziliaanse kant geslapen na de busrit en na de watervallen ben ik direct naar de Argentijnse kant gegaan. Ik belandde in een vreselijk hostel en ben meteen de volgende ochtend verhuisd naar Peter Pan, waar Wouter en Eva gezeten hadden zo stond op m´n A4tje met tips dat ik van ze had gekregen, een stuk beter! Het regende die ochtend en ik heb een dag vrij genomen om te bedenken waar ik na Iguazu heen zou. Ik kon het me ineens niet meer bedenken, heb het tempo er ook wel aardig in en het loopt steeds wel een beetje vanzelf. Ik had ondertussen bij couchsurfing (een website waar mensen gratis een slaapplek aanbieden en/of hun stad willen laten zien) gekeken voor Salta en Cordoba. Er was een jongen die een oproep had geplaatst, hij had nog 2 mensen nodig voor een roadtrip rond Salta. Ik heb geschreven dat ik misschien wel interesse had. Ik was blij dat ik mijn dag vrij had genomen, want de dag erna was het droog en ´s middags scheen de zon. Ik wist al dat de Argentijnse kant nog beter was dan de Braziliaanse en met de zon en dus heel veel regenbogen was het echt prachtig! Ik zal snel wat foto´s plaatsen. Ik was op een duistere manier gratis het park binnen gekomen en mocht van mezelf van dat geld in een speedboot onder de watervallen, echt cool! Toen ik terugkwam werd duidelijk dat mijn roadtrip doorging en dus had ik meteen een plan voor de volgende dag, 24 uur in de bus en meteen 5 dagen roadtrip jamaarrrr. Ik heb gelukkig energie voor 10 hier, had een beetje verwacht dat ik in een lui wezen zou veranderen zonder werk maar het tegendeel is waar.

Ik loop wat achter met de verhalen, ben ondertussen in Chili. Doei

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Eva:
    13 april 2013
    Fijn verhaal weer pop. Machtig! En cool dat je met een speedboot bij de watervallen bent geweest! Gratis binnen...helemaal mooi! En salta is prachtig! Wouter en ik zijn een paar x teruggaan naar salta Haha. Omgeving is zo mooi! Enjoy!! Hier alles gewoon gewoon Haha. Mist dus niks. Xxxxxx
  2. Lot:
    13 april 2013
    Lekker hoor, de tijd vliegt toch! Sjemig al meer dan 2 maanden aan het toeren! Ben heel benieuwd naar je roadtrip verhaal. Gek op roadtrips! Veel plezier!! En af en toe megalui zijn is heus niet erg, nu kan het!! Dikke tut! Xxx