Chau Buenos Aires

19 februari 2013 - Colonia Del Sacramento, Uruguay

Hola, weer even een berichtje, dit keer vanuit Uruguay. Niet een hele wereldreis, ik heb vanmorgen de boot genomen en een uur later was ik in Colonia del Sacramento. Een klein historisch mooi dorpje, morgen neem ik de bus naar Montevideo. Na mijn heerlijke en gezellige vakantieweekend in de mooie wijk Palermo in het 4000 USD per maand appartement, keerde ik dinsdag terug naar het Sperkhem San Telmo. Ik ging naar een ander hostel wat dichter bij m´n school, echt vreselijk! De volgende dag hardlopend naar m´n oude hostel terug, nou ja hard... Het was de eerste keer dat ik zelf met m´n rugzak moest lopen, ik zak bijna door m´n hoeven met dat ding op. Maar ja, backpacken hoort nou eenmaal bij uhh backpacken haha. Ik reis toch steeds lichter, nu weer in de haast een rok laten liggen (die handige van jou Clau grr). Eenmaal iets kwijt in een hostel is voorgoed verdwenen, ze nemen echt niet de moeite om iets te bewaren. Donderdag nog een laatste keer met Katharina m´n canadese vriendin en de eigenaresse van het appartement afgesproken voor ze naar huis ging. ´s Middags een wijntje in Puerto Madero, een heel modern zakencentrum niet te vergelijken met de rest van de stad.´s Avonds zijn we naar een traditionele milonga geweest, een plek waar mensen komen om tango te dansen. Vrijgdagavond was er live muziek in het hostel, ik raakte aan de praat met een van de band en we gingen na de tijd nog even een biertje drinken in de buurt. Toen we terugliepen kwam er een jongetje van een jaar of 16 met een zakmes op ons aflopen en begon mien maat wat te bedreigen die daarop z´n telefoon aan het kind gaf. Ik voelde me eerlijk gezegd niet echt aangesproken, ik verstond ´m niet. Moet ie maar ABS praten en geen slang. Ondertussen waren er weer 2 Nederlandse meiden in het hostel, die gingen zondag naar de markt in San Telmo en daar is hun tas met spiegelreflexcamera en pinpas gejat, ook hun derde dag.. Ik loop alleen nog maar met een moneybelt om en verder niks, wel zo lekker. Gister heb ik met 1 van die meiden een fiets gehuurd, we waren helemaal kapot en blij dat we nog leefden na 6 uren fietsen. Het probleem was om fietspaden te vinden, eenmaal bereikt was het oké. Het mooiste was nog dat we in het begin heel overmoedig over straat fietsten bij gebrek aan fietspad, het erover hadden dat wij gewoon heel goed konden fietsen, uitgebreid foto´s namen op het midden van een weg, totdat er ergens een stoplicht op groen sprong en er 8 rijen toeterende auto´s en vooral bussen om ons heen vlogen, allemaal van rijbaan wisselend met ons als gillend middelpunt, hilarisch. Het is wel heel druk met verkeer, er loopt oa een 18 baans weg dwars door de stad (breedste avenue van de wereld) en van de Buenos Aires (mooie luchten) is in de stad dan ook weinig te merken.

Voor zover Buenos Aires, het is een heel Europees aandoende stad, bijna iedereen die hier nu woont heeft een grootouder uit Europa vooral uit Frankrijk en Spanje. En ook hoe het eruit ziet. Toen de rijken tijdens de gele koorts en daarna Cholera epidemie in het jaar blablabla het centrum ontvluchtten, bouwden ze in hun nieuwe wijken (Recoleta en Palermo) Parijs na en plantten ze het vol standbeelden en parken. Ik voelde me er ondanks alles wel op m´n gemak en heb me goed vermaakt. Jammer alleen van de criminaliteit, volgens mij is het erger geworden, heb anderen die er eerder geweest zijn niet over gehoord. Maar ja. De overheid is corrupt, in het centrum staan er om de 10 meter mensen die je geld zwart willen wisselen, de politie kun je inhuren (dat wisten de rijke immigranten natuurlijk) en het schijnt dat ze in vals geld handelen. Argentinie is door enorme inflatie ook best duur geworden de afgelopen jaren, de lonely planet prijzen kun je bijna wel x2 doen. Ik ga ook niet meer naar het zuiden, het was echt te prijzig zelfs met de bus. Niet dat het leven overdreven duur is, ik heb het best zuinig aan gedaan. Maar mensen die hier op het eind van hun reis komen met hun laatste centen schrikken zich dood. Ik kom juist later in de goedkope landen. Het nieuwe plan is dat ik via de kust van Uruguay naar Brazilie ga en daar via de kust naar Rio de Janeiro. Daarna vanuit Rio naar de watervallen in Iguazu en door het noorden van Argentinie richting Bolivia.. ofzo. Ik spreek nog voor geen meter Spaans, op wat small talk na. Ik vond de school wel heel leuk en de juf erg goed, heb ook een paar tours gedaan met school met goed begrijpbare Spaanse begeleiding. Maar ik moet nu eerst meer gaan oefenen. Het probleem is dat veel mensen Engels spreken en ik dus na 2 hortende spaanse zinnen snel naar het Engels over ga, zo leer ik het nooit natuurlijk. Maar dat is straks in bv Bolivia wel anders, dus tegen die tijd moet het wel wat beter zijn.

Nu eerst Uruguay, ik weet er nog niet zoveel van maar ze hebben in ieder geval de leukste president van de wereld: http://www.bbc.co.uk/news/world-latin-america-20334136

Hasta luego, besos Hendrika!

1. Els de Jong:
    21 februari 2013
    Je hebt weer veel beleeft en meegemaakt.
    Pas goed op jezelf
    gr Els.
  2. Pc de jong:
    21 februari 2013
    Top Story !! En laat die messetrekkers maar links liggen....(Na een ferme trap in ut kruske) Take care X
  3. Elbrich:
    26 februari 2013
    Wat schrijf je leuk zeg en wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet ervan ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal:-)!!
  4. Karim:
    27 februari 2013
    Stoer chickie ben je toch!
  5. Clau:
    1 maart 2013
    Heej pop. Nou okeej ik geef toe heb met plezier je reisverhaal gelezen
  6. Eva:
    10 maart 2013
    heerlijk om je verhalen te lezen!!! verlang olk weer terug naar het reizen. goh dat buenos aires zo corrupt is geworden! geniet van het reizen en ik geniet van je verhalen. x