Aankomst Buenos Aires

9 februari 2013 - Buenos Aires, Argentinië

Hola!

Ik ben goed aangekomen! Het was een beste trip na een geslaagd afscheidsfeestje donderdag; te veel bier, te laat op bed en verslapen de volgende dag! (sorry heit) Ik vloog over Toronto, moest daar 8 uren wachten (alles voor een goedkoop ticket) en vloog 6 uur 's ochtends  Nederlandse tijd met een tussenstop in Chili naar Buenos Aires. Deze omweg leverde me wel m'n eerste nieuwe Canadese vriendin op, ik logeer op dit moment in het appartement (erg mooi met portier en eigen liftingang) van haar vrienden die dit weekend weg zijn in een vrij dure en hippe wijk, Palermo. Er zat ook een Argentijn naast ons in het vliegtuig en die heeft me op het vliegveld in de goeie bus gezet en ik werd via een verzamelplaats in een kleiner busje gezet en voor de deur van mn hostel afgeleverd. In het hostel trof ik 2 Nederlandse zusjes waar ik de eerste dagen mee opgetrokken ben, erg gezellig en handig omdat ze al een paar dagen in Buenos Aires waren. Het hostel was in de wijk San Telmo, een wat goedkopere maar gezellige wijk. Zondag zijn we naar een antiek/vlooienmarkt geweest in die wijk en maandagavond zijn we naar La bomba el Tiempo geweest, een drum/trommel optreden op de binnenplaats van een cultureel jongerencentrum. Erg leuk, maar al die blowende hippies waren iets minder relaxed dan ik dacht, want ik was na een uur mijn camera al kwijt! Gejat uit mn tas, beetje sneu op dag 3! Dus ik de volgende dag op pad om een nieuwe camera, ik werd naar een of ander vaag straatje gestuurd waar ik gewoon mn eigen camera terug kopen voor 100 euro! Ik gebruik voorlopig mn telefoon maar om foto's te maken en koop in een ander land wel een nieuwe. Ik moet er wel voor zorgen dat ik mijn Samsung smartphone en tabloid niet kwijtraak in Argentinie, ze hebben hier sinds de crisis in 2001 een importverbod om de binnenlandse economie te stimuleren. Ze hebben alleen een blackberry fabriek in Argentinie, dus dat is de enige smartphone die ze hier kunnen kopen. Naast het importverbod mogen de Argentijnen ook geen dollars meer bezitten, dit zorgt voor een enorme zwarte markt.

Ik heb maandag meteen Spaanse les geregeld, ik heb elke dag van 9.30 tot 13.30 uur les. Ik zit met een Canadese en Franse in een klasje, mooi klein groepje dat is perfect. Maandag ga ik terug naar San Telmo voor nog een week Spaans. Woensdag ben ik met school naar la Boca geweest, een wijk met allemaal gekleurde metalen huisjes. Er was ook een Zwister mee en ik hoorde hem praten over de koers. Ik had van mn vliegtuigvriend al gehoord dat de dollar en euro op de zwarte markt een derde meer waard is, maar ja dat zal wel dacht ik. Maar de Zwitser verklaarde me voor gek dat ik geld uit de pin haalde, hij had een "mannetje" bij wie hij zijn geld wisselde. Ik was natuurlijk zeer geinteresseerd en nu heb ik mijn eigen Zwitserse bank! Ik heb gister een paar honderd euro bij hem gewisseld. Ik had cash mee van het "houd Hendrika staande" fonds in de Kroon. Super bedankt nog iedereen, het heeft 2 weken Spaanse les opgeleverd! Gister heb ik wat mensen ontmoet via mn nieuwe Canadese vriendin, ze zitten bij een soort clubje van immigranten volgens mij vooral rijke mensen. Het was een stel (hij 24, zij 64!! she's got the money..). Die vertelden me dat als zij via een bepaalde website geld over maken in dollars (ik kon hetzelfde doen met euro's), ze peso's ophalen bij een "undercover" winkeltje hier in de buurt. Erg vaag allemaal, maar iedereen doet het dus blijkbaar. We hebben gisteravond bij hun gegeten en gaan vanavond met ze op zoek naar wat Carnaval. Het wordt hier wel gevierd, maar niet zo uitbundig als in Brazilie.

Verder is het hier super lekker weer, graad of 30 met wat wind. Ik verbrand natuurlijk levend met m'n witte wintervel, dus ben druk factor 50 aan het smeren. De Argentijnen zijn heel vriendelijk en behulpzaam, maar niet opdringerig. Ik huppel gewoon in m'n eentje over straat en als ik wat onnozel naar m'n kaart sta te staren (ik blijf een germknodel ;-)), stopt er vaak iemand om de weg te wijzen. Oh, ik ben ook nog m'n enige warme vest kwijt geraakt in het hostel, ook gejat. Ik ben benieuwd hoeveel spullen ik nog heb over een half jaar haha. Op zich is het vest hier niet nodig, maar ik heb bedacht toch een stuk naar het zuiden te reizen en daar is het wel koud. Dat plan ga ik volgende week eens even uitpluizen.

Tot zover week 1 in Argentinie, ik vind het helemaal super! Groetjes Hendrika

1. Kien:
    9 februari 2013
    Kien, wat een leuk verhaal! Wat spannend allemaal. Maar zo te horen red je je prima. Ik ben trots op mien Friese germknodel-kien! En als ze dei maar niet jatte vien ik het prima. Hou ons op de hoogte, kunnen we mee genieten! X
  2. Elbrich:
    9 februari 2013
    He moppie, fijn om te horen, op een paar gejatte dingen na, jij je zo vermaakt. Heel veel plezier en ben benieuwd naar de verhalen die nog volgen. X.
  3. Marieke agricola:
    10 februari 2013
    Prachtig om te lezen Hendrika!! Zie je al helemaal voor mij hoe je daar rond loopt! Folle plesier tawinske! X
  4. Hufter compagnon:
    10 februari 2013
    Mooi verhaal! Benieuwd wat je in t volgende verhaal allemaal kwijt geraakt bent. Mocht je nog een hoodie nodig hebben, geef even een seintje, we leveren tegenwoordig ook over de grote plas :). Enjoy the sun! Ik ga een iglo bouwen...
    PS: je hebt 2 foto's van je bureaublad geplaatst haha.
  5. Johnny:
    10 februari 2013
    ha ha!lijkt erg veel op mijn reisje naar mexico(te veel bier, verslapen en bijna vliegtuig gemist!)trouwens wel grappig om er achter te komen hoe oprecht geintereseerd sommige mensen is jou reis zijn,ik wist niet beter dan dat je in brazil zat!maar dit terzijde.gaat verder wel goed geloof ik veel leuke mensen,lekker weer heerlijk!en je bent ook al bestolen lees ik,ach heb je dat maar gehad hoop dat het bij 1keer blijft wel bizar dat je je eigen camera kon terugkopen!wel mooi verhaal.daar volgen er wel meer van,zit ik niet over in. Enjoy veul plessier!
  6. Martine Visser:
    10 februari 2013
    Super leuk zeg zo'n blog, nou maar lekker genieten en pas op jezelf!!
    Stel je voor dat ze jou pikken, dat zou minder zijn!!
    Veel plezier!! Xxx martine
  7. Elly:
    10 februari 2013
    Mooi verhaal meiske blijf je volgen. Enjoy dikke tut.
  8. Hetty:
    10 februari 2013
    mooi prachtig man wat een avontuur super alleen jammer dat ze je bestolen hebben maarja dat mag de pret niet drukken hoor ik wel nou heel veel plezier daar en blijf utkieken x
  9. Jan:
    11 februari 2013
    He laat zien dat je een sperhemer ben . Ha ha sterkte meid . Je red het wel . Later
  10. Essie:
    13 februari 2013
    Leuk om te lezen sproetsie!
  11. Johan potma:
    14 februari 2013
    He Hendrika, heb net even je verhaal gelezen. Mooi om t zo een beetje te kunnen volgen. Geweldig dat je t doet. Jammer dat er al een aantal dingen van je gejat zijn....fuck it. Lekker genieten daar. Ben benieuwd naar je verdere avonturen!
  12. Els de Jong:
    16 februari 2013
    Vind het leuk je verhaal te lezen, je hebt al veel beleefd.
    Maar wees voorzichtig vertrouw niet iedereen.
    Ben benieuwd naar je volgend verhaal. groetjes.